Ladestandere til erhverv & større bygninger

Tiltræk kunder med elbiler

Flere og flere danskere foretager skiftet til elbil. Derfor kan det være en god idé at tilbyde mulighed for opladning af elbilen til sine kunder. Det er en klar konkurrencefordel for en virksomhed, at kundens bil kan lades op lige uden for døren – og det er en oplagt måde at gøre det let for kunderne at vælge ens virksomhed til. 

Vis hensyn til miljøbevidste medarbejdere

Der er mere fokus på vores klima end nogensinde før. Det fylder meget i dagens medier og påvirker rigtig mange mennesker. Det har gjort folk opmærksomme på klimaudfordringer og bevidste om forbrug og transport. For mange pendlere bliver det derfor essentielt, at deres arbejdsplads tilbyder opladning af elbiler, så de kan køre til og fra arbejde i deres elbiler uden at skulle tilbringe unødigt meget tid på de offentlige ladestationer, hvor man nemt kan vente i 20 minutter på en opladning.

Krav om ladestandere til større bygninger og parkeringspladser

10. marts 2020 trådte en bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger i kraft. Den kaldes ladestanderbekendtgørelsen, og har fastsat en række krav om etablering af ladestandere i tilknytning til bygninger med parkeringsanlæg af en vis størrelse. Bekendtgørelsen har betydning for både erhvervsbyggeri og beboelsesbygninger.

Bekendtgørelsen gælder for følgende bygninger:

● Eksisterende bygninger, som ikke er beboelsesbygninger, med mere end 20 parkeringspladser

● Større ombygninger af bygninger med mere end 10 parkeringspladser

● Nybyggeri med mere end 10 parkeringspladser.

Bekendtgørelsen er gældende for ombygninger hvor omkostningerne i forbindelse med forberedelsen til og etableringen af ladestandere udgør under 7% af de samlede ombygningsomkostninger. Forberedelse til ladestandere omfatter trækning af tomrør eller kabelbakker, så der senere kan fremføres kabler til ladestandere.

Valg af ladestander

Når du står overfor at skulle investere i en ladestander, har du to muligheder - AC-ladere eller DC-ladere. AC-ladestanderne er de mest udbredte, da det er den billigste løsning og desuden fylder mindst. Disse ladestandere bruges også til opladning af elbiler i private hjem, da de er forholdsvist lette at installere. De kan installeres på mure og vægge eller på en dedikeret stolpe. DC-ladestandere er markant større – på størrelse med en almindelig stander til tankning af benzin og diesel. Installationen af dem er mere omfattende, da der eksempelvis skal graves ledninger til standeren, som også skal fastmonteres i jorden. 

Hvilken type ladestander du skal vælge, afhænger af hvor lang tid elbilen holder stille ved standeren. Holder bilen stille i mere end 3 timer, og har man eksempelvis bare brug for at lade elbilen op, imens man er på arbejde, er en AC-lader som regel tilstrækkelig. Har man derimod brug for hurtig opladning, eksempelvis af firmabiler, kan det være nødvendigt med en DC-ladestander. De gør det muligt at lade elbilen op markant hurtigere - på under en time. Det er disse ladestandere, som findes på de offentlige ladestationer.

Åbent eller lukket stik?

Investerer du i en AC-ladestander, har du mulighed for at få standere med et åbent eller fast stik. Fordelen ved de faste stik er, at man slipper for at finde et kabel frem, når man skal lade sin elbil. Kablet er en fast del af ladestanderen, og man er derfor begrænset til kun at kunne lade med én type stik. Så man skal være sikker på, at stikket passer til den eller de biler, man har stående – det kunne eksempelvis være firmabilerne. Skal medarbejdere også have mulighed for at lade deres elbiler op, kan man være nødsaget til at vælge en ladestander med åbent stik. De kan lade elbiler med forskellige stik. 

Afregning af strøm

Der er flere muligheder, når det kommer til afregning af strøm brugt på opladning af elbiler. Den billigste løsning er at få installeret en bimåler ved siden af ladestanderen, som kan aflæses manuelt. Det er dog de færreste, der vil bruge tid på det. Derfor er et godt alternativ at vælge en ladestander, som kan registrere, hvem der bruger standeren og sende data om forbrug til en administrator. Her skal man bare tage stilling til, om man selv til stå for at konvertere data fra ladestanderen, eller vil hyre en tredjepart til at stå for det. 

Laststyring 

Opladning af elbiler trækker en hel del strøm og belaster strømkapaciteten. Derfor skal der være tilstrækkeligt med ampere til rådighed, så resten af elinstallationen ikke kortslutter, når standerne lader. For at undgå situationer med for meget strømforbrug og overbelastning, kan man med fordel få installeret styring af ladestanderne. 

Er der flere ladestandere kan der sættes et maxtræk på, så gruppen af ladestandere ikke forsøger at trække flere ampere end det, der er fastsat. Er der flere ladestandere, som lader på samme tid, fordeles den ledige effekt ud på dem, så de lader med mindre effekt.

Alternativt kan der installeres en intelligent måler, som kan fordele overskydende strømkapacitet ud på laderne. Ellers kan ladestanderne indstilles så de kun får ampere på bestemte tidspunkter på dagen med et IT-management system.