Opladning af elbilen derhjemme

Ladeeffekt

Ladestandere til hjemmet er praktiske, men de er ikke helt så kraftige, som dem du finder på offentlige ladestationer. Derfor tager det som udgangspunkt længere tid at oplade sin elbil derhjemme. Til gengæld gør det for de fleste ikke noget, da man typisk lader elbilen om natten.

Der er stor forskel på, hvor meget effekt de forskellige ladestandere yder, og dermed på, hvor hurtigt de er i stand til at oplade din bil. Men uanset ladeeffekten på standeren, er det i sidste ende den enkelte elbils konstruktion, der afgør hvor hurtigt, den kan oplades. De fleste elbiler lader med enten 3,7kw eller 11kw, hvor de 3,7kw er tilstrækkeligt til at oplade de mindste elbiler, mens 11kw er en god universal størrelse. Medmindre andet angives fra bilproducenten, er 11kw ladebokse ofte den optimale løsning og kan lade de fleste elbiler fuldt op på en nat. Elbiler og batterier udvikler sig hurtigt, så hvis man ønsker at være fremtidssikret, anbefaler vi, at man anskaffer sig en ladestander med en effekt på 11kw. Så risikerer man ikke at være begrænset af en for lille ladeeffekt i fremtiden. En anden mulighed er at anskaffe sig en ladestander på 22kw. De kan indstilles til kun at levere 11kw, men har kapaciteten til at levere mere. Så skulle man senere få behov for mere effekt, kan der skrues op for ladestanderen. På den måde er du fremtidssikret, så du ikke behøver installere en ny ladeboks, hvis du skifter bil i fremtiden.

Stiktyper til ladestanderne

Der er forskellige ladestik til elbiler, og hvilket stik du skal bruge, afhænger af den bil du har. Der skelnes mellem ladestik til AC-opladere, som er dem, der bruges i private ladestandere, og ladestik til DC-opladere, som bruges på de offentlige ladestationer. AC-laderne er langt billigere end DC-opladerne og også meget mindre. Det skyldes, at ved AC-opladning, hvor der bruges vekselstrøm, går strømmen gennem en konverter i elbilen, hvor den omdannes til vekselstrøm. Men ved DC-opladere sidder konverteren i opladeren selv, hvorfor den er markant større og er i stand til at lade hurtigere. 

Elbiler der tåler begge former for opladning kommer med et hun-ladestik til hver type. Der findes følgende stik:

● CHAdeMO (DC-opladning)

● Combo 2 (DC-opladning)

● IEC Type 1 (AC-opladning)

● IEC Type 2 (AC-opladning) 

AC-opladere (vekselstrøm)

AC-opladere er dem der bruges til privat opladning af elbiler, og lader typisk højest med en effekt på 22kw. Men selvom en ladestander kan være i stand til at lade med mange kilowatt, er det i sidste ende bilens ladeevne der afgør, hvor hurtigt den lader. Plugin-hybridbiler tåler eksempelvis typisk kun opladning ved 3,7 kW med AC-opladning, mens de fleste elbiler lades med 11kw. 

Type 2 stikket er efterhånden ved at være standard for AC-laderne og kan bruges til både elbiler og pluginhybridbiler. Stikket kan håndtere 230V-1fase eller 400V-3 faser.  

DC-opladere (jævnstrøm)

DC-opladning (jævnstrøm) kan lade med op til 150 kW og er den hurtigste måde at oplade elbiler på. Det er dog ikke alle elbiler, der kan oplades med DC-opladning. Det kan de fleste plugin-hybridbiler eksempelvis ikke. 

Skal jeg vælge fast eller åbent stik?

Når du skal vælge en ladestander, har du mulighed for at få den med et åbent eller fast stik. Faste stik har den fordel, at du slipper for at skulle hente et kabel, eksempelvis i bilens baggagerum, og sætte det ind i ladeboksen, hver gang du skal lade din bil. Det har dog sin begrænsning i og med, at der så kun kan lades med ét type stik, hvorfor du skal være sikker på at det passer til din bil. Men har du i forvejen valgt elbil og ved hvilket stik, du skal bruge, er fast stik noget mere praktisk end at skulle finde et kabel frem hver gang.

Ladestandere med åbne stik har til gengæld den fordel, at kunne lade elbiler med forskellige stik. Det gør eksempelvis, at du vil kunne tilbyde gæster muligheden for at få ladet deres elbil, mens de er på besøg. Ulempen er dog som nævnt, at man skal finde kablet frem hver gang der skal lades.

Opladning gennem almindelige stikkontakt

Kan man ikke bare lade bilen op med de almindelige stikkontakter? Jo, det kan man sådan set godt. Elbiler leveres typisk med et kabel, som kan stikkes direkte ind i en almindelig stikkontakt. De kaldes et mormorkabel, og giver dig mulighed for at lade steder, hvor der ikke er installeret en dedikeret ladestander. Men mormorkablet skal anses som et nødkabel, der kun skal bruges, når der virkelig er brug for det. For det første kommer der ikke så meget strøm igennem og derfor går opladningen gennem det noget langsommere end med en ladeboks. For det andet frarådes det at bruge mormorkablet til hverdagsopladning af bilen, da almindelige stikkontakter ikke er beregnet til langvarig høj belastning. Man risikerer derfor overophedning, som i værste fald kan lede til kortslutninger og endda brand i gamle og defekte elinstallationer. Brug det derfor kun i begrænset omfang, når der ikke er mulighed for andet.

Hvad koster det at oplade en elbil?

Hvis du har din egen ladestander, eller bruger mormorkablet, betaler du din almindelige elpris for at lade bilen op. Dvs. den pris du betaler pr. kilowatt-time. Derfor bliver prisen på en opladning et spørgsmål om, hvor stort et batteri din elbil har. Har batteriet eksempelvis en effekt på 50 kWh og du betaler 2 kr. pr. kWh. vil det som udgangspunkt koste 100 kr. at oplade bilen. Der skal dog tages et forbehold, da noget af strømmen under opladningen går til spilde. Typisk er det dog kun i omegn af 10%. Skal du have ladet din bil op andetsteds på en af de mange ladestationer, kommer du til at betale en væsentlig højere pris pr. kWh.
Hvis du har solceller på din bolig, holder udregningen ikke, da du kan lade din elbil op med billigere grøn energi.

Hvor lang tid tager opladningen?

Der findes ikke et entydigt svar på, hvor lang tid det tager at oplade en elbil. Det kommer nemlig helt an på bilens batteristørrelse, det indbyggede ladeudstyr i bilen og hvilken type ladestander der bruges. For at få et indtryk af, hvad man kan forvente, kan man som en meget grov tommelfingerregel sige, at ladetiden kan udregnes ved at dividere elbilens batteristørrelse med effekten på laderen. Har man eksempelvis et batteri på 40kw og en lader på 3,7kw vil man formentlig kunne lade bilen fuldt op på omkring 10-11 timer. Man bør dog huske på, at elbilen sjældent er afladet helt inden der lades.

Hvordan monteres og installeres ladestanderen?

Ladestanderen kan monteres udenfor på husets mur, indenfor på en garagevæg eller på en dedikeret stolpe. Monteres den på mur eller væg, er det dog et krav, at væggen er brandsikker. Når ladestanderen skal installeres, skal din eltavle testes, for at se om der er en lovlig elinstallation og der skal ses på, hvor langt ladestanderen skal stå fra eltavlen.

Ladestation og solceller

Hvis man har solceller, kan energien herfra udnyttes til at lade bilen op. Det kan især være fordelagtigt, hvis der er overskydende strøm fra solcelleanlægget. Det er nemlig beskedent, hvad man bliver modregnet for strøm, der ikke selv aftages. Den overskydende strøm er bedre brugt på at lade elbilen op henover natten, så eventuel overproduktion udnyttes - endda til en billigere pris på strøm end om dagen. Oplades elbilen i dagstimerne, kan man nøjes med et traditionelt solcelleanlæg uden batteri. Men hvis der skal lades efter solen er gået ned, skal solcelleanlægget være kombineret med et batteri.

Sikkerhed ved opladning

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler, at der bruges en dedikeret og separat elinstallation med egen sikringsgruppe og fejlstrømsafbryder (HPFI-afbryder) til ladestandere i hjemmet. På den måde holdes elsystemet til hjemmets husholdningselektronik adskilt fra ladestanderen, da installationen til elbilen udelukkende håndterer strømmen til elbilen. Alt installationsarbejde skal foretages af en autoriseret elinstallatør.

Der må højest installeres en ladeboks med 16 ampere, når der er tale om en 1-faset installation - også selvom elbilen kan klare 32 ampere på 1 fase.

Ønsker du ekstra beskyttelse af din elbil, kan du med fordel samtidig få monteret transientbeskyttelse. Det beskytter dig mod overspændinger i elinstallationen, der kan føre til periodiske fejl og kortslutninger. Overspændingerne kan eksempelvis komme i tilfælde af lynnedslag i nærheden. Transientbeskyttelse er en nem installation, som monteres på dit HPFI-relæ.