Brandalarmer til erhverv

Undgå brandulykker med alarm og brandsikring

Når der opstår brand, er hvert minut yderst kostbart, og derfor bør enhver virksomhed have en brandalarm, der varsler om brand og røg og eventuelt sender besked direkte til beredskabet. På den måde kan de hurtigt sende hjælp og har bedre forudsætninger for at kunne redde menneskeliv og virksomhedens aktiver.

Især i nye bygninger er faren stor, når ilden først har taget fat. Nye bygninger er fulde af syntetiske materialer, som kan antænde og som brænder hurtigere end ikke-syntetiske materialer. Hvis der skulle opstå brand i din virksomhed, er det både dine medarbejderes liv, der står på spil - men også alle virksomhedens værdier, f.eks. produktionsudstyr, lager, kontorartikler og inventar.

Bliv sikret med et automatisk brandalarmerings-anlæg (ABA)

Et ABA-anlæg registrerer varme og røg i en bygning, monitorerer hvordan det udvikler sig og kan automatisk sende  besked til beredskabet. Samtidig gør anlægget personer i bygningen opmærksomme på branden, så de har mulighed for at komme i sikkerhed. ABA-anlæg er en sikkerhedsforanstaltning, der stilles som krav i mange bygninger og kan både redde liv og din virksomheds værdier.

Service og vedligeholdelse af brandalarmer

Mange anskaffer sig en brandalarm, men ofte glemmer man at tjekke løbende, om den virker. Og en brandalarm har ikke megen værdi, hvis den er gået i stykker eller mangler strøm. Vedligeholdelse og jævnlige tjek af brandalarmen er derfor meget vigtigt, og alarmen bør services regelmæssigt, så den er klar, når uheldet er ude.

Det fremgår i din virksomheds forsikringspolice eller byggetilladelse, om du er pålagt at anskaffe et ABA-anlæg. Bygninger kategoriseres fra 1-6 baseret på hvilket formål bygningen har, samt hvor besværligt det er for personerne i bygningen at komme i sikkerhed. Plejehjem er et godt eksempel på bygninger af kategori 6, hvor personerne har svært ved selv at komme ud. Dette skal afspejles i sikkerhedsforanstaltningerne.